
Senate Standing Committee on Environment and Communications  

Answers to Senate Estimates Questions on Notice 

  Additional Estimates Hearings February 2016  

Communications Portfolio 

Australian Broadcasting Corporation 

  
 

1 
 

          Question No: 56  
  
Australian Broadcasting Corporation 

Hansard Ref: Written, 12/02/2016 

  
Topic:  ABC’s Editorial Review 

Senator Abetz, Eric asked: 

 Reference is made to the ABC’s Editorial Review no. 6 Content conduct and panel composition 
of Q&A program (February-June, 2015). 

(a) How much did this review cost in total? 

(b) How much was Ray Martin paid? 

(c) How much was Shaun Brown paid? 

(d) Were secretarial and research services provided to Messrs Martin and Brown? 

(i) If so, by whom? and  

(ii) At what cost? 

(e) Why was the review commissioned? 

(f) When was it commissioned? 

(g) By whom was the review commissioned? 

(h) Has QandA been transferred for oversight to a new section of the ABC? 

(i) In what area was QandA originally placed?  

(j) Was accuracy, fairness and balance considerations in the written guidelines for that 
particular area? 

(k) Given Mr Martin’s comments as reported in the Fairfax media (Sydney Morning Herald 
on the 7th July, 2015) about the ABC and its programming, did the ABC consider it 
appropriate to seek an alternate reviewer? 

(l) Given the views expressed, how could anyone be assured of impartiality? 

  
Answer:  

1. 

(a) The review cost $98,400. 

(b) Ray Martin was paid $30,000. 

(c) Shaun Brown was paid $68,400.  

(d) No additional secretarial or research services were supplied. 



Senate Standing Committee on Environment and Communications  

Answers to Senate Estimates Questions on Notice 

  Additional Estimates Hearings February 2016  

Communications Portfolio 

Australian Broadcasting Corporation 

  
 

2 
 

(e) In December 2013, ABC Chairman, James Spigelman, announced that a series of 
independent editorial reviews would be held on a regular basis covering a range 
of program topics.  

These reviews are conducted by persons of relevant experience who are not employed by 
the ABC. They reinforce internal review work that is regularly undertaken which assesses 
content for quality, impact and compliance with editorial policies.  

Q&A was selected by the Board as being a suitable topic for one of these reviews. 

(f) The review of Q&A was proposed on 1 June 2015. The proposal was discussed at the 
ABC Board meeting on 3 June and a brief for the review was provided to the ABC 
Chairman on 9 June.  

(g) Consistent with the normal process, the review was commissioned by the ABC Board. 

(h) Q&A was transferred to the ABC News division at the commencement of the 2016 
production year. 

(i) The ABC TV division. 

(j) All ABC divisions must adhere to the same Editorial Principles and Standards, which 
include expected standards of accuracy and impartiality. 

(k) No. 

(l) As the ABC made clear at the time, Mr. Martin was selected as one of the reviewers 
because of his journalistic experience and his reputation for independence. His comments, 
which were made prior to him receiving the formal brief and terms of reference for the 
review, were in relation to the politics surrounding the Zaky Mallah appearance and the 
subsequent ban on Government ministers appearing on the program. That specific 
appearance was not the focus of the review – the terms of reference of the Q&A review 
were for programs broadcast from 2 February 2015 to 29 June 2015 - 
http://about.abc.net.au/wp-
content/uploads/2015/07/TermsofReferenceQAReview.pdf.  

The ABC believes that Mr. Martin, together with Mr. Brown, were capable of conducting 
the review in an appropriately independent and rigorous manner.    
     

 

 


